MC-nyheter 2018: Ducati

Nå er MC-sesongen 2018 i full gang i store deler av Norge. I denne artikkelserien presenterer vi årets nyheter fra de ulike MC-produsentene. Vi har valgt å ta for oss nyhetene for tung MC i alfabetisk rekkefølge (etter produsentenes navn). Noen av modellene var blant nyhetene i 2017, men hovedleveringen kom ikke før i år, så vi har tatt dem med i årets nyhetsoversikt.

Tekstene er hentet fra MC-avisa 1-18/Norsk MC-katalog 2018. Alle priser er NOK og eks. lev.omk. Alle priser er fra kr. Forbehold om feil og endringer.

Ducati Monster 821
Monster-konseptet har truffet markedet i hjertet med sitt nakne og litt brutale design. Monster 821 kombinerer utseende og teknikk på en suveren måte: Motoren er en Testastretta 11 motor, en kraftpakke på 109 hester og med kloss på 86 Nm. Med mindre enn to kilo pr. hest, er det nødt til å bli artig! Det rustfrie eksosanlegget smyger seg rundt på høyre side og ender i en dobbel potte. Elektronikken er bra. Ride By Wire, tre Ride Modes, ABS, nytt TFT instrumentpanel og Traction kontroll er standard. Våtclutchen er av slipper-typen som forhindrer bakhjulslåsing ved harde nedgiringer. Frambremsen har doble, radialmonterte kalipere, og gaffelen er USD. Kjørestillingen er oppreist, og setehøyden kan justeres. Karrosseridelene er nå de samme som på 2017 Monster 1200. Veil. pris fra kr. 162.800,-. Bilde, se øverst i artikkelen. 

Ducati Panigale V4
Dette er sykkelen alle sportsentusiaster har ventet på. Sykkelen bryter med Ducatis V-twintradisjon, og baserer seg i stedet på V4-teknoloien fra Ducatis MotoGP-satsing. Teknologien er fra øverste hylle, og utseendet skuffer heller ikke. Det finnes ingen i verden som kan lage så vakre sykler som italienerne! Rammen er av ny type. Front Frame, som Ducati kaller den, slutter ved bakre sylindertopper. Motoren er resten av rammen, og svingarmen er lagret i motoren. All tenkelig elektronikk er også på plass – alt av mest avanserte klasse. V4 S har Øhlins demping med Smart E.C 2.0 system, smidde aluhjul og litium batteri. V4 Speciale lages i et begrenset opplag, har titan Akrapovic eksosanlegg, styrehode laget av maskinert, massiv aluminium og en rekke andre finishdetaljer. Veil. pris fra kr. 288.800,-.

Ducati Panigale V4 kan prøvekjøres på MC-messens Vårmønstring 2018
Ducati Panigale V4 kan prøvekjøres på MC-messens Vårmønstring 2018

 

Ducati Scrambler 1100/1100 Special /1100 Sport
Siste tilskudd til Scrambler-familien er den gedigne Scrambler 1100. Motoren er en bearbeidet versjon av den som sitter i Monster 1100 og er på 1079 cc. Motoren er spesielt uviklet med tanke på fleksibilitet og kjørbarhet. Effekten er 86 hk ved 7500 omdr., men den har 88,5 Nm allerede ved 4750. Rammen er en ny dobbel trellisramme med aluminium bakramme som lover kjørbarhet og moro – helt i pakt med Scrambler-filosofien. Ellers: Bosch Cornering ABS, Traction kontroll, LCD-instrumentpanel, tre Ride modes og USB-uttak. Grovt eksosanlegg i rustfritt med høyt montert potte. 1100 Special har eikehjul, forkrommet eksosanlegg, aluminiumskjermer foran og bak, lavt styre og gullfargede gaffelben. På 1100 Sport finner du Øhlins gaffel og bakdemper, konisk styre og stylingdetaljer i gult. Veil. pris fra kr. 183.900,-.

Ducati Scrambler 1100 kan prøvekjøres på MC-messens Vårmønstring 2018
Ducati Scrambler 1100 kan prøvekjøres på MC-messens Vårmønstring 2018

 

Ducati Multistrada 1260 / 1260S / 1260 S D-Air / 1260 Pikes Pead
I forbindelse med omlegging til Euro4, har Multistrada-serien fått en ganske omfattende revisjon. Multistrada er kjent for å være anvendelig til det meste, og denne nye versjonen er enda bedre i så måte. Ny motor på 1262 cc har DVT og imponerende 129,5 Nm ved 7500 omdr. Elektronikken er imponerende: Hill Hold, Traction, Cornering ABS, Wheelie kontroll, Power modes, Ride modes – det er bare å ta for seg. Utstyret skiller modellene. S-modellen har Hands Free, Skyhook Evo 2 fjæring, Quick Shift og farge TFT-instrumentpanel. 1260 D-Air har oppsett for Dainese Airbag kjøreutstyr i tillegg til S versjonens utstyr. 1260 Pikes Peak er sportsversjonen med liten karbon vindskjerm, Termignoni eksos, Øhlins sine beste fjæringskomponenter og diverse karbon karosserideler. Veil. pris fra kr. 224.200,-.

Ducati Multistrada 1260 kan prøvekjøres på MC-messens Vårmønstring 2018
Ducati Multistrada 1260 kan prøvekjøres på MC-messens Vårmønstring 2018


Tekstene er hentet fra MC-avisa 1-18/Norsk MC-katalog 2018. Alle priser er NOK og eks. lev.omk. Alle priser er fra kr. Forbehold om feil og endringer.

I tillegg har Ducati med seg Xdiavel og mulig andre nyheter. Følg med!

MC-messens Vårmønstring
5.-6. mai, p-plassen til Norges Varemesse
Gratis inngang!

Følg med på facebook for siste nytt »

Share this: